Homonymy




Background
            As a verbal communication, language is a one system. In bahasa, lambang bunyi yang bersifat arbitrer. It mean, tidak ada hubungan wajib antara lambang sebagai hal yang menandai yang berwujud kata atau leksem dengan benda atau konsep yang ditandai, yaitu referen dari kata (leksem) tersebut.
            Plato menyatakan bahwa lambang itu adalah kata di dalam suatu bahasa, sedangkan makna adalah objek yang diahayati di dalam dunia nyata berupa rujukan, acuan, atau sesuatu yang ditunjuk oleh lambang itu. Oleh karena itu, lambang-lambang atas kata-kata itu tidak lain dari pada nama atau label yang dilapangkannya, mungkin berupa konsep, aktifitas, atau peristiwa,
            Penamaan dan pendefinisian adalah dua proses perlambangan suatu konsep untuk mengacu kepada suatu referen yang berada yang di luar bahasa. Kedua proses itu walaupun banyak kesamaannya tapi juga banyak perbedaannya.


Linguistics
Linguistik berarti ilmu bahasa. Ilmu bahasa adalah ilmu yang objeknya bahasa. Bahasa di sini maksudnya adalah bahasa yang digunakan sehari-hari (atau fenomena lingual). Karena bahasa dijadikan objek keilmuan maka ia mengalami pengkhususan, hanya yang dianggap relevan saja yang diperhatikan (diabstraksi). Jadi yang diteliti dalam linguistik atau ilmu bahasa adalah bahasa sehari-hari yang sudah diabstraksi, dengan demikian anggukan, dehem, dan semacamnya bukan termasuk objek yang diteliti dalam linguistik.

Linguistics Relation and Language Study
            Pembelajaran bahasa Indonesia diberikan di sekolah dengan tujuan agar peserta didik dapat berbahasa Indonesia, baik secara lisan maupun tulisan. Kemampuan berbahasa ini penting bagi peserta didik untuk mengikuti seluruh kegiatan pembelajaran di sekolah, karena bahasa Indonesia digunakan sebagai bahasa pengantar untuk seluruh kegiatan belajar mengajar di sekolah hingga perguruan tinggi.
            Peserta didik yang tidak menguasai bahasa Indonesia akan mengalami kesulitan dalam mengikuti proses belajar mengajar di kelas. Oleh karena itulah ilmu linguitik diperlukan dalam pembelajaran bahasa agar peserta didik dapat memahami dan menguasai bahasa lebih baik. Selain itu peran linguistik dalam pembelajaran bahasa pada mulanya didorong oleh kepentingan praktis belajar bahasa (Syafi’ie, 2011).

            More specific, we learn a one brances of linguistics today in semantic area. Okay, below the expanation.


Semantic History
            Semantik di dalam bahasa Indonesia berasal dari bahasa Inggris semantics, dari bahasa Yunani Sema (Nomina) ‘tanda’: atau dari verba samaino ‘menandai’, ‘berarti’. Istilah tersebut digunakan oleh para pakar bahasa untuk menyebut bagian ilmu bahasa yang mempelajari makna. Semantik merupakan bagian dari tiga tataran bahasa yang meliputi fonologi, tata bahasa (morfologi-sintaksis) dan semantik.
            Istilah semantik baru muncul pada tahun 1984 yang dikenal melalui American Philological Association ‘organisasi filologi amerika’ dalam sebuah artikel yang berjudul Reflected Meanings: A point in Semantics. Istilah semantik sendiri sudah ada sejak abad ke-17 bila dipertimbangkan melalui frase semantics philosophy. Sejarah semantik dapat dibaca di dalam artikel “An Account of the Word Semantics (Word, No.4 th 1948: 78-9). Breal melalui artikelnya yang berjudul “Le Lois Intellectuelles du Language” mengungkapkan istilah semantik sebagai bidang baru dalm keilmuan, di dalam bahasa Prancis istilah sebagai ilmu murni historis (historical semantics).
            Historical semantics ini cenderung mempelajari semantik yang berhubungan dengan unsur-unsur luar bahasa, misalnya perubahan makna dengan logika, psikologi, dst. Karya Breal ini berjudul Essai de Semanticskue. (akhir abad ke-19).


Benefit of Study Semantic
       Manfaat yang dapat dipetik dari studi semantik sangat tergantung dari bidang apa yang kita geluti sehari-harinya. Bagi seorang wartawan dan reporter dan sejenisnya, semantik memudahkan dalam memilih dan menggunakan kata dengan makna yang tepat dalam menyampaikan informasi kepada masyarakat umum.
            Bagi mereka yang bekerja berkecimpung dalam bidang penelitian bahasa, pengetahuan semantik akan banyak memberi bekal teoretis kepada penelitian untuk dapat menganalisis bahasa atau bahasa-bahasa yang sedang dipelajarinya.
            Manfaat bagi seorang guru atau calon guru ada yang bersifat teoretis dan praktis. Manfaat teoretisnya adalah teori-teori semantik akan membantu seorang guru untuk memahami dengan lebih baik tentang bahasa yang akan disampaikannya saat mengajar sedangkan manfaat praktisnya adalah akan memperoleh berupa kemudahan bagi dirinya dalam menyampaikan ajarannya.
            Semantik juga memiliki manfaat untuk masyarakat awam. Bagi masyarakat awam, \pengetahuan yang luas akan teori semantik tidak diperlukan, tetapi pemakaian dasar-dasar semantik tentulah masih diperlukan untuk dapat memahami dunia di sekelilingnya yang penuh dengan informasi dan lalu lintas kebahasaan. Sebagai manusia yang bermasyarakat tidak mungkin mereka bisa hidup tanpa memahami alam sekeliling mereka yang berlangsung melalui bahasa.

In a part of semantic that I want to talk in this blog is about homonymy.


HOMONYMY
  The state or quality of a given word’s having the same spelling and the same sound or pronunciation as another word, but with a different meaning, as race ’tribe’ and race ’running contest.’ Cf. heteronymy. — homonymy, n. — homonymous,
Linguist Deborah Tannen has used the term pragmatic homonymy (or ambiguity) to describe the phenomenon by which two speakers "use the same linguistic devices to achieve different ends" (Conversational Style, 2005).
Etymology
From the Greek, "same name"

Examples and Observations

·         "Homonyms are illustrated from the various meanings of the word bear (= animal, carry) or ear (of body, of corn). In these examples, the identity covers both the spoken and written forms, but it is possible to have partial homonymy (or heteronymy), where the identity is within a single medium, as in homophony and homography. When there is ambiguity between homonyms (whether non-deliberate or contrived, as in riddles and puns), a homonymic clash or conflict is said to have occurred."
(David Crystal. A Dictionary of Linguistics and Phonetics, 6th ed. Blackwell, 2008)


Conclusion
     As a verbal communication, language is a one system. In bahasa, lambang bunyi yang bersifat arbitrer. Karena bahasa dijadikan objek keilmuan maka ia mengalami pengkhususan, hanya yang dianggap relevan saja yang diperhatikan (diabstraksi). Jadi yang diteliti dalam linguistik atau ilmu bahasa adalah bahasa sehari-hari yang sudah diabstraksi,


    Bagi masyarakat awam, \pengetahuan yang luas akan teori semantik tidak diperlukan, tetapi pemakaian dasar-dasar semantik tentulah masih diperlukan untuk dapat memahami dunia di sekelilingnya yang penuh dengan informasi dan lalu lintas kebahasaan. Sebagai manusia yang bermasyarakat tidak mungkin mereka bisa hidup tanpa memahami alam sekeliling mereka yang berlangsung melalui bahasa.
   The state or quality of a given word’s having the same spelling and the same sound or pronunciation as another word, but with a different meaning, as race ’tribe’ and race ’running contest.’ Cf. heteronymy. 

Resource :



Share on Google Plus

About Said Alvandi

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

21 komentar:

  1. Nice blog,but why we must study about homonym,? Thanks...

    BalasHapus
    Balasan
    1. I appreciate for question. First, the reason is cause the people must know about a process in speaking everyday to easy communication to other human. The other is to college student in majoring linguistics, because homonymy is a part of semantic (branches of linguistics) and that a include of imprtant point. Homonymy is the state or quality of a given word’s having the same spelling and the same sound or pronunciation as another word, but with a different meaning,look like interesting and must to study. Thankya, I hope U could understand the explanation :)

      Hapus
    2. I appreciate for question. First, the reason is cause the people must know about a process in speaking everyday to easy communication to other human. The other is to college student in majoring linguistics, because homonymy is a part of semantic (branches of linguistics) and that a include of imprtant point. Homonymy is the state or quality of a given word’s having the same spelling and the same sound or pronunciation as another word, but with a different meaning,look like interesting and must to study. Thankya, I hope U could understand the explanation :)

      Hapus
  2. Nice blog,but why we must study about homonym,? Thanks...

    BalasHapus
  3. nice explanation, but I want ask question, what the differences between homonym and ambiguity? thx

    BalasHapus
    Balasan
    1. According to the expert by Ken Adams and check the Journal in first paragraph http://www.adamsdrafting.com/expert-testimony-and-ambiguity/ and for homonymy is "Homonyms are illustrated from the various meanings of the word bear (= animal, carry) or ear (of body, of corn). In these examples, the identity covers both the spoken and written forms, but it is possible to have partial homonymy (or heteronymy),by david crystals. Thankya for ya question sist :)

      Hapus
  4. Hy said, length explanation ya hehe. I wanna ask to you, what makes homonym important? Thank u

    BalasHapus
    Balasan
    1. Homonyms,And Why English Students Should Care. By mastering these aspects all students can easily understand and pronounce even words that are foreign to them, words that they do not know the meaning of or words that they have never used in the proper context. Even more, knowing how to identify things like homonyms will definitely spare you homonyms confuse me two too 300x300 Homonyms Or Why Context Is Important some otherwise embarrassing moments. It is also key to having a large vocabulary and knowing how to properly explain and understand even the simplest of concepts.thx y, I hopu undrstand :)

      Hapus
  5. good blog said,please give me example yang terjadi di kehidupan kita sehari-hari!thanks

    BalasHapus
    Balasan
    1. you would check the conclusion, and for additional ex is on the picture, thankya :)

      Hapus
  6. nice said:) what is the implication of homonym? thankyou

    BalasHapus
    Balasan
    1. That the point of homonymy, according to KBBI and many expert deal. I try use indonesian to easy to understand. Homonim adalah suatu kata yang memiliki makna yang berbeda tetapi lafal atau ejaan sama. Jika lafalnya sama disebut homograf, namun jika yang sama adalah ejaannya maka disebut homofon.
      Contoh:Amplop (homofon) Untuk mengirim surat untuk bapak presiden kita harus menggunakan amplop (amplop = amplop surat biasa) Agar bisa diterima menjadi pns ia memberi amplop kepada para pejabat (amplop = sogokan atau uang pelicin)
      Bisa dan bisa (homofon)
      Bu kadir bisa memainkan gitar dengan kakinya (bisa = mampu)
      Bisa ular itu ditampung ke dalam bejana untuk diteliti (bisa = racun)
      Masa dengan Massa (homograf)
      Guci itu adalah peninggalan masa kerajaan kutai (masa = waktu)
      Kasus tabrakan yang menghebohkan itu dimuat di media massa (massa = masyarakat umum)
      And thanks for question :)

      Hapus
  7. good article, any type of homonymy ? syukria

    BalasHapus
    Balasan
    1. Homonym is a word that has different meanings but the same pronunciation or spelling. If the same pronunciation is called homograph, but if that is spelled the same, it is called homophones.that the point of homonymy. Thankya for question ;)

      Hapus
  8. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  9. I think , this is so important for our life , but so difficult to understand, give me common example thanks.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Thanks for comment. it could be simple but if exact to include the data, so forgv abot that. The common ex, a. Months (the months of the calendar)
      Moon (the name of one of the satellites)
      Example of sentences
      • Moon tonight looks very beautiful.
      • My brother will come in January 2016 that will come.
      b. Genting (critical condition)
      Genting (roofs)
      Example of sentences
      • Genting my house damaged by tornado shard yesterday evening.
      • The situation became increasingly precarious when the police arrived.
      c. Meeting (a meeting)
      Meetings (no loose / no spacing)
      Example of sentences
      • All employees are expected arrival at the employee meeting at 2 PM.
      • Due to limited space, the visitors are expected to be meeting one another.
      okay, Thanks

      Hapus
  10. in your paraphrase,on type of homonym, why it called 'perfect homonyms'?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Called "perfect" because that is a something word or sentence that have perfect meaning so easy to understand. Thankya :)

      Hapus
  11. Mengapa homonymy Dijadikan objek keilmuan Dan mengalami pengkhususan? Thanks

    BalasHapus
    Balasan
    1. first I want to talk about relation of meaning. What is meant by the relation of meaning is semantic relationships that exist between units of one language with another language. The units of language here can be a word, phrase, or sentence; and semantic relationships that can be expressed in common sense, meaning opposition, meaning the coverage, multiplicity of meaning, or even an excess of meaning. Term relations or relations lexical meaning is manifold relationships of meaning contained in a word or leksem. The meanings of words that form a distinctive pattern, the pattern of links or relations lexical semantics. In the discussion of the relation of meaning is usually discussed problem called synonyms, antonyms, polysemy, homonymy, hiponimi, ambiguiti and redundasi. So, that all because homonymy penjabaran dari kajian semantics and special study because it happen everyday and has ambiguity in homonymy. Thankya for question. :)..

      Hapus